dinsdag 1 september 2015

Lezing over de zee

Met veel plezier kijk ik terug op de lezing die ik gisteren mocht geven voor een kleine groep zeer geïnteresseerden. Over de zee en hoe wij, Nederlanders, in het algemeen tegenover de zee staan. Over de band van een solozeiler met zijn boot en met de zee. Over verschillende typen golven, over de horizon en de kleur van het water. 

Hoe kun je dit verbeelden? 
Hoe verbeeld je de realiteit en de eigen emotie? Citaat van schilder Edgar Fernhout: "De zee is zo innerlijk, zo introvert, dat het bijna niet meer naar buiten te brengen, te verbeelden is".
Schilderijen van verschillende zeeschilders. Ik las poëzie voor. Natuurlijk ook over mijn eigen schilderijen, inspiratie en de keuzes die ik maak bij het schilderen.



Bijgaande afbeelding is een kunstwerk van de Belgische kunstenaar Yves Velter, ik zag dit werk onlangs op het Festival van Watou; het gaat niet per sé over de zee, maar vond ik het passend hier te tonen. 
(Yves Velter, "Gaze of hesitation", 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten