maandag 23 november 2015

Herinnering aan een reis in het noorden. Wij waren in de buurt van Tromso, Noorwegen. Het was in het vroege voorjaar, en behoorlijk koud. De bergen toonden kaal, zwart en ongenaakbaar, de zee ijzig, diep en donker. Kleine rimpeling op het fjord, rust in vergelijking met de open zee. We zagen langzame veranderingen van kleur door de wind op het wateroppervlak. 




www.jokeelzinga.nl

Ik zoek de kleuren op het atelier, kleuren zoals ik denk dat ik het toen zag, 
en kleuren zoals ik het heb ervaren: een vreemde pracht, fascinerende kleur-overgangen, een verte en een diepte suggererend. Ik herinner mij dat ik het tegelijkertijd schitterend én beangstigend vond. Het besneeuwde graniet werd mijn houvast. Het schilderij maakte ik onlangs. 
Onderstaande tekening ontstond ergens in Noord Europa ter plekke.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten